SMAKA UPP VEGOMATEN

För att laga mat som är precis sådär moffig och goffig som man vill ha den gäller det att tänka på helheten. Ta för vana att alltid tänka igenom dessa fem grundsmaker och två texturer och du kommer att laga välbalanserade komplexa maträtter som är precis lika njutbara från första till sista tuggan! 

FEM GRUNDSMAKER

Syra 

Fett och socker i all ära men utan syra blir det lätt en kvalmig obalanserad ätupplevelse som du snabbt kommer få nog av. För att höja syran i maten kan du t ex tillsätta citron, vinäger, vin eller några droppar fruktjuice. Hur mycket syra som behövs varierar från rätt till rätt. T ex kan tomaterna i en tomatsås vara tillräckligt syrliga i sig själva medan en krämig risotto kan behöva en syrlig skjuts i rätt riktning. 

Sälta  

Jag älskar salt och just sälta är något som är väldigt individuellt, så smaka av! Var medveten om att en sås eller dressing vars uppgift är att krydda en rätt kan ha en mycket högre sälta då man äter den i mindre mängd än t ex en gryta eller soppa. Var även vaksam på saltet vad gäller halv och helfabrikat då dessa produkter ofta innehåller mycket salt redan innan tillagning.  Hemma hos mig använder jag mycket grönsaksbuljonger, fonder, fisksås och soja för att höja sältan. Var heller inte rädd för att tillsätta salt även i söta rätter. En nypa havssalt är t ex hela skillnaden i en kolasås, fruktpaj eller chokladdessert. 

Sötma

Sötma förhöjer andra smaker och är därför, i lagom mängd, en oumbärlig smaksättare. Tänk på att många färdiga såser innehåller höga mängder socker redan från början. Sötma finns även i rotfrukter, vissa grönsaker och frukt som kan få väldigt olika karaktär beroende på tillagning. När jag lagar mat använder jag ofta chutneys, marmelader, honung och sirap för att söta upp t ex såser och grytor. Jag använder mig även ofta av både färska och torkade frukter och bär för att lyfta t ex sallader och långkok. 

Beska

Beska hittar man bland annat i örter såsom timjan , dragon och salvia. Det finns även i många sallader, hårt grillat och mörk choklad. Ett tydligt exempel på beskans funktion är t ex det genialiska draget att slänga på en näve med pepprig ruccola ovanpå pizzan! 

Umami 

Umami är den där lite luddiga smaken som ger hela rätten mustighet och djup. Umami finns t ex i lagrad ost, fonder och buljong, soja, svamp och soltorkade tomater. 

TVÅ TEXTURER

Krämigt 

Krämighet kan skapas med alltifrån ostar, grädde, majonnäs, kokosmjölk och yoghurt till ägg, frön och nötter. Hemma hos mig har jag alltid grädde, kokosmjölk, smör, majonnäs, sesamolja och tahini ifall jag snabbt behöver veva ihop en grytbas, sås eller dippa för extra moff.  

Krispigt 

De allra flesta lyfter ännu en nivå om det finns något crunhcy att sätta tänderna i. Jag använder mig mycket av t ex nötter, frön, krossade chips, poppad majs, rostad lök, rostade kikärtor och wasabiärtor. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s